Demos Helsingin vuosikertomus 2017

Vuoden 2017 lopussa Demos Helsinki oli lähes 40 hengen ajatushautomo, jonka toimintamalli on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen yhdistelmä konsultatiivisia projekteja ja tutkimushankkeita. Vuonna 2017 teimme myös historiamme merkittävimmän investoinnin. Uuden strategian, jonka tekemiseen osallistui koko työntekijäkunta. Strategian lopputuloksena syntyi uusi ja selkeä suunta koko organisaatiolle: globaali vaikuttavuus.

Suuntana globaali vaikuttavuus

Siinä missä Demos on mennyt kuluneen viiden vuoden aikana merkittävästi eteenpäin, maailmalla moni kehityskulku on mennyt huonompaan suuntaan. Taistelu ilmastonmuutosta vastaan on auttamattomasti myöhässä. Tuntemamme demokraattinen yhteiskuntajärjestelmä on jatkuvasti haastettuna. Vuosikymmenten lupaus internetin ihmiskuntaa vapauttavasta vaikutuksesta onkin kääntynyt tuhoavaksi voimaksi. Globalisaatio ei yhdistänytkään maailmaa, vaan toi geopolitiikan takaisin.

Tästä syystä Suomessa syntynyt ajatushautomo ei voi jäädä toimistolleen Helsingin Etu-Töölöön ja olettaa, että suurimmat muutokset saadaan aikaan sieltä. Kun aloitimme uuden strategian tekemisen vuoden 2017 keväällä, suunta oli alusta alkaen selvä. Merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttavuus tai potentiaali sen saavuttamisesta tarkoittaa, että Demoksen suunta on yhä enenevässä määrin Suomen ja Pohjoismaiden ulkopuolelle.

Strategiauudistusta ja mennyttä vuotta punotaan yhteen vuosikertomuksen esipuheissa, joissa ääneen pääsevät Demos Helsingin toiminnanjohtajana vuosina 2013-2017 toiminut Tuuli Kaskinen ja vuoden 2018 alusta toiminnanjohtajana aloittanut Juha Leppänen.

Menneeseen vuoteen mahtui monia menestyksen hetkiä

Demos Helsinki on projektivetoinen organisaatio, joka on 13 vuoden aikana oppinut viemään asioita yhä konkreettisemmiksi lopputuloksiksi. Jokainen projekti on tapa testata tai todentaa, millaisilla ratkaisuilla yhteiskuntamme ja kumppaniorganisaatiomme kehittyvät parempaan suuntaan.

Demoslaiset viilettivät vuonna 2017 yhä enemmän kansainvälisillä vesillä. San Fransiscossa järjestettiin työpajoja, joissa pohdittiin työn tulevaisuutta ja reilua yhteiskuntaa. Dubaissa, World Government Summitissa esiteltiin konseptoimamme digialusta ’Kokeilun paikka’. Pariisissa, OECD:n konferenssikeskuksessa esiteltiin julkisen hallinnon kokeilumallia, jota Demos Helsinki on ollut kehittämässä. Demoksen fasiltoima Nordic Built Cities -roadshow kiertue valloitti keväällä Pohjoismaiden pääkaupungit.

Suomessa tapahtui myös paljon: Demoksen Slush Y Mobility tapahtuma keräsi Messukeskukseen satoja osallistujia liikkumisen muutoksen äärelle. 44 suomalaisen säätiön ja Demos Helsingin toteuttaman Vuosisadan rakentajat -haastekilpailun finaalissa jaettiin yhteensä 2,45 miljoonaa euroa viidelle nuorten tulevaisuutta parantavalle ratkaisulle.

Menneeseen vuoteen mahtui suuri määrä hienoja menestyksen hetkiä. Vuosikertomuksemme koostuu kuudesta case-kuvauksesta, joista kussakin kuvataan yhtä hanketta tai pidempää kehittämisprosessia tekijöiden äänellä. Tekijöinä on sekä demoslaisia että kumppaneitamme.

2017 numeroina – meitä on jo 40 demoslaista

Vuonna 2017 koko ryhmän liikevaihto oli noin 3,7 miljoonaa euroa. Siitä noin 1,2 miljoonaa euroa tehtiin yksityisten kumppaneiden kanssa Demos Effectissä, 0,3 miljoonaa euroa julkisesti rahoitetuissa akateemisissa tutkimushankkeissa Demos Research Institutessa ja valtaosa eli 2,4 miljoonaa julkisen ja kolmannen sektorin kumppaneiden kanssa Demos ry:ssä.

Myös työntekijämäärä ja kumppaniverkosto kasvoivat vuonna 2017. Meitä on nyt yhteensä jo 40 demoslaista ja kasvava joukko kumppaneita. Kuten edellä totesimme, merkittävän suuri osa työstämme tehdään kumppanuudessa erilaisten organisaatioiden kanssa. Meidän ydinosaamistamme on auttaa kumppaneitamme oivaltamaan, miten maailma ympärillä muuttuu ja millaisilla ratkaisuilla voimme tarjota ympäröivälle maailmalle jotain merkityksellistä tulevaisuudessa.

Talousluvuista ja Demoksen ihmisistä löydät lisätietoja vuosikertomuksen viimeisiltä sivuilta.

Lataa vuosikertomuksemme tästä: Demos Helsingin vuosikertomus 2017