Smartup – Demos Helsingin lanseeraama käsite herättää innostusta ympäri maailmaa

Smartup on startupin resurssiviisas veli

 

Talousuutisia vuodelta 2014: Google osti sähkönkulutuksen analysointiin ja hallintaan liittyvän Nest-palvelun 3,2 miljardilla, taksiyritys Uber tuplasi arvonsa sijoittajien silmissä 18:sta neljäänkymmeneen miljoonaan dollariin parissa kuukaudessa ja majoitusyritys Airbnb arvioitiin arvokkaammaksi kuin Hyatt-hotelliketju.

Kolmella yrityksellä on paljon yhteistä. Ensinnäkin ne kaikki liittyvät joko asumiseen, liikkumiseen tai syömiseen, eli niihin elämänalueisiin, joilla kulutamme eniten luonnonvaroja ja rahaa kuukausittain. Toiseksi digitaalinen ja fyysinen maailma limittyvät niissä vallankumouksellisella tavalla toisiinsa. Älykäs Nest-termostaatti oppii käyttäjiensä huonelämpötoiveet ja ryhtyy säätelemään itse itseään. Airbnb tekee kenen tahansa kodista hotellin helppokäyttöisellä verkkosovelluksella.

Bitit ja atomit paiskaavat kättä

Siinä missä startupit takovat rahaa yleensä biteillä erilaisilla tietokone- ja älypuhelinruuduilla, Nest, Uber ja Airbnb ovat smartuppeja. Yrityksiä, joissa bitit yhdistävät jo olemassa oleviin atomeihin, kuten autoihin ja koteihin, muodostaen kannattavaa liiketoimintaa.

“Asuminen, liikkuminen ja syöminen eivät voi digitalisoitua samaan tapaan kuin esimerkiksi media. Facebookin voidaan sanoa korvanneen esimerkiksi postipalveluja tiettyyn rajaan asti, mutta Airbnb ei voi sovelluksellaan tehdä rakennuksista tarpeettomia”, sanoo Demos Effect Ab:n toimitusjohtaja Roope Mokka.

Suuret yritykset, kuten Cisco, IBM ja Siemens, ovat puhuneet smart home ja smart city -käsitteistä jo pidempään. Niillä tarkoitetaan energiaan ja luonnonvaroihin liittyvien haasteiden ratkaisemista kaupungeissa sensorien, algoritmien ja big datan avulla.

Energian ja luonnonvarojen globaali niukkeneminen sekä ilmastonmuutos tarkoittavat lähivuosina radikaalia muutosta asumiseen, liikkumiseen ja ruokaan liittyvillä valtavilla kuluttajamarkkinoilla. Muutosta helpottavat digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet ja käyttäjälähtöisen ajattelun kasvu palveluiden suunnittelussa.

Palvelut leviävät, koska ne on suunniteltu helpottamaan ihmisten arkea. Uber-taksi tulee nopeasti ovelle muutamalla puhelimen sipaisulla, ja maksukin hoituu puhelimella.

Demos Helsinki lanseerasi smartup-käsitteen

Smartup on Demos Helsingin luoma käsite, joka lanseerattiin elokuussa Flow Festivalilla yhdessä Slushin ja Flown kanssa järjestetyssä Flow Talks -tapahtumassa. Työtä ilmiön määrittelemiseksi jatkettiin kuluttaja-cleantechin kärkinimien, kuten yhdysvaltalaisen Cleanweb-yhteisön Blake Burrisin, SXSW Eco -konferenssin perustaja Scott Wilcoxin ja Ecosummit-tapahtuman perustaja Jan Michael Hessin kanssa koko syksy. Tulokset julkaistiin Smartup Manifesto -pamfletissa PohjoisEuroopan suurimmassa startup-tapahtumassa Slushissa marraskuussa. Smartup-käsitteeseen kiteytyy Demos Helsingin pitkäjänteinen työ.

“Demos Helsinki on työskennellyt kuluttaja-cleantechin parissa vuodesta 2008. Silloin lanseerasimme Peloton-strategian, joka tähtää uusien ihmisten arkea helpottavien toimintamallien ja palvelujen synnyttämiseen”, sanoo resurssiviisaan talouden teema-aluetta Demoksessa johtava Maria Ritola. Smartup-ajattelu on otettu Roope Mokan mukaan innostuneesti vastaan ympäri maailmaa. “Se kuvaa hyvin sitä “jotain muuta”, joka sijaitsee digitaalisen ja fyysisen maailman risteyskohdassa. Jotain sellaista, joka muuttaa tulevaisuudessa radikaalisti molempia maailmoja”, hän sanoo.

Kasvavasta kiinnostuksesta smartupeja kohtaan kertoo se, että Smartup Manifestoa on ladattu Demos Helsingin sivuilta jo kymmeniä tuhansia kertoja.

 

”Cleantechillä on viitattu liian pitkään vain teollisiin ratkaisuihin ja bisnekseltä bisnekselle -ratkaisuihin. Demos onnistui Smartup Manifestossa nostamaan teemaa hyvin esille uudesta näkökulmasta – ja smartup on nimenä loistava! Yhteiskehittely Smartup Manifeston tiimoilta oli hyvin ideoitu ja organisoitu. Me Cleantech Investissä viestimme lähinnä sijoituksillamme, joten Flow Talksin kaltaiset tapahtumat ovat tärkeitä paikkoja päästä keskustelemaan ja tutustumaan ihmisiin. Demos pystyi Flowssa hienosti tuomaan startupit ja sijoittajat yhteen. Muutamien startuppien kanssa jatkoimme Flow Talksin jälkeen keskusteluja.”

Partneri Tarja Teppo, Cleantech Invest

”Demoksen järjestämä Flow Talks oli hieno tapahtuma, koska se onnistui tuomaan epätodennäköisesti toisensa kohtaavia, kuten intohimoisesti ympäristönsuojeluun suhtautuvia ja teknologiataustaisia ihmisiä yhteen. Ihmiset miettivät aivan liikaa asioita omissa siiloissaan. Demoslaiset osaavat hienosti koota ihmisiä yhteen keskustelemaan tulevaisuudesta. Smartupeista on kasvamassa maailmanlaajuinen ilmiö, ja Smartup Manifestossa tehtiin tärkeää työtä ilmiön määrittämiseksi ja brändäämiseksi. Uusien ilmiöiden ympärille on tärkeää ruveta nopeasti luomaan terminologiaa ja sanastoa. Suomessa on luotu aiemminkin hyviä käsitteitä ja viety niitä maailmalle, ja smartupilla on kaikki mahdollisuudet nousta kaikkien huulille.”

Perustaja–osakas Tero Ojanperä, Vision+

 

Lue julkaisu täällä: Smartup manifesto