Peloton Summer Camp seuloi esiin kymmenen lupaavinta energia- tai resurssifiksua yritysideaa

Peloton Summer Campilla kehitettiin päivän ajan yrityksiä, jotka tekevät kuluttajabisnestä ratkaisemalla ilmastonmuutokseen ja resurssiniukkuuteen liittyviä globaaleja ongelmia. Perjantaina 24. toukokuuta pidetyltä campilta valittiin kaikkiaan 18:sta mukana olleesta tiimistä kesän yli jatkuvaan kehitysohjelmaan kymmenen parasta. Tuomariston arvioiden mukaan nyt valituista kaikilla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen.

 Tuomaristoon kuuluva Microtaskin toimitusjohtaja Ville Miettinen piti mukana olleiden tiimien tasoa yllättävänkin hyvänä: “Kaikilla jatkoon menneillä yrityksillä on selkeä bisnesmalli ja ne ovat hyvin kaupallistettavissa.”

Jatkoon pääseet Peloton-tiimit ovat Avanto, PiggyBaggy, Ilmari, Let’s eat together, Weegos, Farmarimarket, Kyyti.net, Ewäs, Sharetribe ja ShowerMagic. Voit tutustua tarkemmin yrityksiin tämän tiedotteen lopussa.

Jatkoon päässeet kymmenen yritystä kilpailevat kesän aikana 20 000 eurosta. Peloton Summer Camp jatkuu Flow-festivaaleilla sekä syksyn Slush-startup-tapahtumassa. Nyt käynnissä olevan ohjelman tavoitteena on kehittää yrityksiä sellaiseen vaiheeseen, että ne saavat vuoden sisällä riskirahoitusta kasvuaan varten. Vasta eka askel

“Jatkoon menneillä yrityksillä on liiketoimintamalleja, joilla on hyvät mahdollisuudet kansainvälistyä. Yritykset ovat potentiaalisia sijoittajia ajatellen ja niillä on selkeää vaikuttavuutta”, kertoo toinen tuomariston jäsen Finpron Kati Uusi-Rauva.

“Peloton Summer Campin yritykset tekevät bisnestä jostain globaalista megatrendistä ponnistamalla. Kesän aikana yrityksiä sparrataan niin käyttäjähankinnassa, rahoituksen hakemisessa kuin kansainvälistymisessä”, kertoo Demos Helsingin tutkija Maria Ritola.

Peloton-startupeihin voi tutustua 13.6. pidettävässä Peloton Club -illassa, Flow Festivalien camp-päivässä 7.8. ja syksyllä Slush-startup-tapahtumassa.

Peloton Summer Campin tuomaristoon kuuluivat Microtaskin toimitusjohtaja Ville Miettinen, Finpron senior consultant Kati Uusi-Rauva, ympäristöministeriön neuvotteleva virkamies Taina Nikula sekä Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen.

Peloton Summer Campilla jatkoon päässeet yritykset:

Avanto Helsinki auttaa yrityksiä tunnistamaan yhteiskunnan suuria muutosajureita ja kytkemään ne osaksi yritysten ydinliiketoimintaa.

Farmarimarketti yhdistää suomalaisen maataloustuottajan ja kuluttajan ilman välikäsiä. Tuottaja voi Farmarimarketin avulla seurata kuluttajien liikkeitä ja vallitsevaa markkinatilannetta, kun taas kuluttaja voi vertailla kotimaisia maataloustuotteita sekä niiden saatavuustietoja marketin avulla.

Ilmari-konseptissa yrityksille välitetään ilmastoasioihin perehtyneitä yläkoululaisia TET-harjoitteluun tekemään selvitystä yrityksen ilmastoasenteista ja -toimista sekä auttamaan yritystä miettimmään omaa rooliaan vähähiilisen tulevaisuuden synnyttäjänä.

Kyyti.net on uudenlainen sähköinen ja fyysinen yhteismatkustamisen palveluverkosto. Kyyti.net rakentaa parhaillaan pysäkki- ja asemaverkostoa sekä interaktiivista mobiilipalvelua.

Let’s Eat Together on yhteisö yhdessä syömisestä kiinnostuneille, joka aikoo tehdä ravintoloille saman mitä Airbnb hotelleille, siis mahdollistaa ravintolan perustamisen kenelle tahansa.

PiggyBaggy on palvelu, joka hyödyntää kuluttajien tavaralogistiikassa kimppakyytejä. Yritys neuvottelee parhaillaan ensimmäistä asiakkuuttaan kansainvälisen käyttötavaraketjun kanssa.

ShowerMagic on suihkusuodatinjärjestelmä, joka suodattamalla ja kierrättämällä käyttövettä reaaliajassa alentaa huomattavasti suihkun käytön jalanjälkeä.

Sharetriben avulla kuka tahansa voi perustaa markkinapaikkasivuston, jossa ihmiset voivat esimerkiksi ostaa, myydä, lainata, vuokrata ja kierrättää tavaroita, vaihtaa palveluita ja järjestää kimppakyytejä.

Toni Laturi sparraa Weegos-tiimiä
Toni Laturi sparraa Weegos-tiimiä

Tulevaisuuden katukeittiö Ewäs tarjoaa maukasta ja terveellistä take away- katuruokaa. Yritys on jo tänä kesänä mukana viidessä suuressa yleisötapahtumassa ja tähtää muutaman vuoden päästä franchise-konseptiksi.

Weegos on autojen yhteiskäyttöpalvelu. Aallon yrityshautomosta ponnistava yritys hakee ensimmäisiä asiakkaita kuntasektorilta, mutta tähtää myöhemmin kuluttajalta-kuluttajalle-markkinoille.

Lue lisää Peloton Summer Campista ja tiimeistä: http://www.pelotonclub.me/

Facebook-ryhmän löydät täältä: https://www.facebook.com/groups/204183506313847/

Lisätietoja: Tutkija Maria Ritola, 0400 682881, maria.ritola@demoshelsinki.fi